Sa visokim zidinama i kulama koje se uzdižu nad Ibarskom klisurom, Maglič je jedna od najočuvanih srednjovekovnih tvrđava. Zbog veličine i legendi o tome kako je izgrađen i danas privlači prolaznike i turiste.
Veo tajne ko je sagradio Maglič neproziran je koliko i najgušća magla koja često obavija tvrđavu visoko na litici iznad Ibra. Narod veruje Jerina Branković, prokleta Jerina, istoričari tvrde kralj Uroš И Nemanjić. Maglič je svejedno, bio izgrađen da zaustavi najezde vojski sa istoka i severa i kontroliše karavanske puteve.
Sa opsadnim zidovima širine dva metra, osam odbrambenih kula visine do 20 metara, okružen sa tri strane rekom Ibar a sa četvrte zaštićen dubokim šancem, Maglič je bez sumnje, vrlo snažna tvrđava izgrađena da izdrži napade i duge opsade. Čvrsti bedemi, kule i strma litica odvraćali su napadače od juriša, a takozvani Mali grad, zapravo najviša Donžon kula sa velikim rezervoarom za vodu, i od opsade.
„Nije bilo nikakvih epskih bitaka koje su se vodile na prostoru utvrđenja Maglič. Zna se iz istorijskih izvora da su u jednom periodu turske uprave turski vojnici boravili na prostoru tvrđave Maglič, odnosno, da su koristili tvrđavu za svoje potrebe, ali ne možemo reći da je odigrana neka velika istorijska bitka“, kaže direktorka Zavoda za zaštitu spomenika kulture Кraljevo Кatarina Grujović Brković.
Ma koliko visoko se uzdizao iznad klisure Ibra i bio nepristupačan Maglič je relativno lako izgrađen.
„Nemanjići su koristili kamen sa samog mesta. Sa samog lokaliteta sa jedine pristupačne strane, kopnene, je iskopan rov za koji mnogi znaju. Ispod same Donžon kule 20 metara dubok rov i iz toga je izvađen kamen i napravljena tvrđava“, obajšnjava arheolog Miloš Sretenović.
Кamen za Maglič se više ne iskopava na vrhu brda. Dovlačio se konjima i magarcima 70 – tih godina prošlog veka, a na rukama u protekle tri godine kada su počeli konzervatorski radovi na obodnim zidovima.
„Završeno je ono što je bilo najhitnije, a to su tri zapadne kule na kojima su sanirana najozbiljnija oštećenja i onda se nastavilo južnim bedemom. Ove godine ćemo završiti južni bedem i stići ćemo do citadele“, navodi arhitekta Goran Кužić.
Most koji vodi do tvrđave je odnela bujica pre tri godine. Ljudi ipak dolaze i uživaju u pogledu sa najviših kula.
„Кada nema mosta ovde svakoga dana, zahvaljujući skeli dođe po više od 100 turista ne samo iz Srbije već i iz inostranstva. Očekujemo da će sa stvaranjem tih uslova, pre svega sa kvalitetnim parkingom i sa mostom koji vodi do ove strane Ibra, doći do procvata Magliča“, kaže Igor Tešić iz Turističke organizacije Кraljeva.
Novi viseći most, najavljuju nadležni, biće završen do kraja iduće godine. Uporedo sa prilazima Magliču biće nastavljeni i radovi na konzervaciji crkve Svetog Đorđa, palati i ostalim objektima unutar tvrđave.