Govoreći o rekonstrukciji Bezastana, Elvir Hamidović, glavni gradski urbanista je kazao da se radi na sređivanju dotrajalih i urušenih delova zidina južnog bedama, naglasiviši da se “nikako se ne radi o tome, kako drugi pričaju, da se radovi izvode ofrlje. Radi se o totalnom nepoznavanju stvari, nepoznavanju materije, koja je u stvari usko specilizovana delatnost inženjera iz Republičkog zavoda za zaštitu spomennjika.”
Hamidović se osvrnuo na delikatnost i specifičnost radova: “Čak su i meni ti postupci i način izvođenja strani, i meni je zaista veoma veliko uživanje da pratim i slušam i nešto novo i učim kako se radi po prvi put na ovim prostorima, otkako je sagrađeno za vreme Turaka. Svi radovi se izvode isklučivo po tehničkoj dokumentaciji koju je uradio Republički zavod za zaštitu spomenika kulture na čelu sa timom inženjera koji se bave restauracijom, sanacijom i rekonstrukcijom i revitalizacijom kulturno-istorijskih spomenika.” Radove izvodi firma koja ima licencu, koja u isto vremeno izvodi radove i na Severnoj tabiji, koja je izvodila radove i na Kuli motriji koja je takođe izvodi radove sanacije, rekonstrukcije i revitalizacije Altun Alem džamije.
Arhitekta Elvir Hamidović je detaljnije pojasnio sami proces rekontrukcije “U pitanju je sređivanje dotrajalih i ošećenih zidova koji su počeli da se urušavaju. Radi se o pažljivoj demontaži svog kamenja a nekad, nažalost, mora biti upotrebljena sila. To je kamenje koje je teško po nekoliko desetina kilograma. Nakon toga sledi sređivanje jednog dela, vrši se vraćanje kamenja uz pretodno obeležavanje. Takođe, vrši se povezivanje sa postojećom konstrukcijom. Šupljina između zdrave zidne mase i novog zida biće povezana vezivnim sredstvima kamena trpanca i maltera, koje je specijalno napravljeno po recepturi koja je izgrađena za južnu i sevenu tabiju. Stručnjaci iz zavoda uzeli su uzorke materijala, odneli na ispitivanje i utvrdili sastav. To je identičan materijal kojim se radilo za vreme Turaka. Znači, radi se na najboli mogući način. Vezivanje stare i nove konstrukcije veže se čeličnim ankerima koji su otporni na korozju. Rekonstrukcija ovakvih kulturno- istorijskih spomenika ne radi se rušenjem objekata bagerima i zidanjem novih objekata.”
Komentarišući navode da se radovi na rekontrukciji pravoslavnih objekata rade bolje Hamidović je naglasio da su ga takve spekulacije uvredile. “Radio sam i na radovima koji su se izvodili na manastiru Sopoćani i na Altun Alem džamiji. Apsolutno nije tačno da se radovi tamo izvode kvalitetnije”
Što se tiče Kule džephane on je kazao da se radovi izvode fazno. “Prva faza, to je faza stabilizacije postojećih zidova sa unutrašnje strane. Dok teču radovi mi ćemo nastojati da dođe do izmene projektnog rešenja na naše zadovoljstvo i na zadovoljstvo zavoda. Tek će se onda pristupiti izvođenju radova na izgradnji odnosno rekonstrukciji Kule Džephane.”, kazao je Hamidović.
On je naglasio da zavod traži autentične dokaze i da je grad prosledio dokumentaciju iz istorijskog arhiva i muzeja.
“Mi nismo zadovoljni ovakvim rešenjem i želimo da se ono odradi i drugačije”, zaključio je Hamidović.
Govoreći o rekontrukciji Altun Alem džamije, Hamidović je kazao da “je to jedan biser koji će biti posle toliko stotina godina, znači od 1550. kada se smatra završetak izgradnje”, imati svoju revitalizaciju . Hvaleći posvećenost rekonstrkciji džamije on je istakao sa kakvom se pažnjom stručnjaci odnose prema Altun Alem džamiji “kako prema enterijeru, eksterijeru tako i statičkoj stabilnosti celog obika. Po njegovim rečima saradnja sa Islamskom zajednicom i arhitetkticom Džemilom Eminović je izuzetno dobra.
Gradski urbanista Hamidović se zatim osvrnuo na radove koje se izvode na Novopazarskoj banji kao neadekvatni i primenu neadekvatnih građevinskih materijala u njenoj rekonstrukciji.
Na kraju je zaključio da kulturno-istorijsku baštinu “ne treba mi da branimo od drugih, treba da je branimo od nas samih ovde.”
izvor: Sajt Grada Novog Pazara